Yakka Sports & Events har idag avtal med landets största rättighetsägare på klubb- såväl som evenemangssidan.
Vi har noga valt vilka rättighetsägare vi samarbetar med, där vårt primära fokus har legat på sporter och evenemang som lockar mest publik i kombination med störst medial uppmärksamhet.
Vår portfölj av möjligheter har på kort tid utvecklat sig till branschens starkaste och bredaste. På uppdrag av landets största rättighetsägare har vi möjligheten att erbjuda våra kunder en komplett portfölj av branschens samlade kommersiella möjligheter – helt oberoende av egna intressen.
Yakka Sports & Events skräddarsyr både evenemangen samt vilket innehåll som passar ert varumärke bäst. Innehållet varierar från kund till kund och kan innefatta alltifrån exponering till hospitality, aktivering, kreativa nedslag, eventyta eller galna takeovers.
Personerna bakom Yakka Sports & Events har arbetat som en kommersiell kraft åt idrotten i närmare 15 år. Under dessa år har vi agerat i olika roller. Dels har vi köpt och sålt reklamrättigheter, vi har arbetat som försäljning- och marknadschef både på klubb- och evenemangssidan samt arbetat för en av de största kommersiella aktörerna inom sportsmarketing i världen.
Vi har alltid älskat vårt arbete, men känslan av att inte kunna erbjuda våra kunder en bredare portfölj av evenemang än just de evenemang som vi representerade för stunden växte sig starkare genom åren.
I den känslan växte idén kring Yakka Sports & Events sakta fram. Vi konstaterade att sportsmarketing-branschen består av antingen rättighetsägare i form av klubbar, föreningar och evenemangsägare eller kommersiella aktörer som precis som vi - köper och säljer reklamrättigheter.
Det som förenade dessa båda var deras brinnande engagemang för just den rättighet man köpte eller det evenemang man ägde. En aktör som jobbade med en bredare portfölj, utan egna ägarintressen, som likt en mediebyrå arbetade rådgivande, oberoende, brett och med kundens intressen i första rummet – saknades.
Efter 15 år i branschen kände vi att vårt kontaktnät var så pass starkt att vi hade potentialen att axla den roll vi upplevde att kunderna och marknaden saknade.
Idrotten har alltid engagerat och skapat känslor. De allra flesta kan relatera till egna minnen som skapats genom ögonblick av antingen euforisk lycka eller bottenlös sorg.
Stefan Holms OS-guld i höjdhoppning i Aten är ett av många exempel på det förstnämnda, medans förlusten mot Vitryssland i hockey är ett exempel på det sistnämnda.
Oavsett om känslan är euforisk eller fylld av sorg och ilska så är detta minnen som många av oss bär med sig under resten av livet.
Våra kunder finns med när dessa minnen skapas. Våra kunder blir en del av publikens engagemang och en möjliggörare till sammanhanget. Våra kunders budskap blir inte ett störande reklamavbrott under långfilmen eller en takeover-annons på en nyhetssida på Internet.
Våra kunders varumärken tar plats under tiden som målgruppen är som mest engagerad och kan genom deras känslor för sammanhanget, skapa relationer till både publiken och tv-tittarna som lever kvar under resten av livet.
Det är några av anledningarna till varför vi upplever Sportsmarketing som det roligaste vi kan tänka oss att arbeta med. Om ni fortfarande känner er osäker på om Sportsmarketing är rätt att satsa på – berättar vi gärna mer när vi ses.